Foto: DELFI

2014. gadā Latvijā ir reģistrēti 110 (par 41 vairāk nekā gadu iepriekš) automobiļi, kuri ir vairāk nekā 30 gadus seni. Senākais 2014. gadā reģistrētais automobilis ir 1930. gadā ražots "Ford A Coupe Roadster", portālu "Delfi" informēja Auto asociācijā.

Kā zināms, transportlīdzekļi, kas senāki par 30 gadiem un ir labā tehniskā un vizuālā stāvoklī, var kandidēt uz vēsturiska spēkrata statusu, protams, ievērojot virkni citus noteikumus.

Auto asociācija straujo reģistrācijas skaita pieaugumu skaidro ar to, ka 30 gadu robežu sasnieguši automobiļi, kas bija pirmie Latvijas importa auto celmlauži, piemēram, pirmās paaudzes "Volkswagen Golf", "Audi 80", BMW 7. sērija (E23) u.c. Dažādu iemeslu dēļ šādi automobiļi vēl joprojām ienāk Latvijā uz pastāvīgu reģistrāciju.

Latvijas vēsturisko spēkratu entuziastu sirdīs ļoti reti atraduši Amerikā ražotie vēsturiskie spēkrati. Iespējams, ka tas saistīts ar ļoti lielu finansiālo ieguldījumu, ko prasa kvalitatīva "muskuļuauto" restaurācija un novešana līdz perfektam stāvoklim.

Auto asociācija piedāvā iepazīt trīs interesantākos pērn reģistrētos automobiļus, par kuriem komentāru sniedz Rīgas Motormuzeja galvenais krājumu glabātājs Valdis Kļaviņš.

1931. gada “BMW DA4”

Foto: Publicitātes foto

Viens no pirmajiem BMW markas automobiļiem. Auto ražošanai BMW pievērsās 1928. gadā, kad iegādājās bankrotējošo Eizenahas autobūves firmu "Dixi". Pirmā BMW modeļa prototips bija britu "Austin Seven". Modelis "DA4" jau bija nedaudz pilnveidots. Auto atrasts Lietuvā pagājušā gadsimta 70. gados. Auto šobrīd ir labi restaurēts, norāda Kļaviņš.

1937. gada “Panhard & Levassor Dynamic 140 (X77)”

Foto: Publicitātes foto

Ļoti specifisks franču "baroca" pagājušā gadsimta 30. gadu auto būves dizaina pārstāvis, kuru projektēja inženieris Luijs Bjonērs. Piemēram, vadītāja vieta ir gandrīz pa vidu, tikai nedaudz nobīdīta uz labo pusi. Kā daudzi 20. un 30. gadu "Panhard & Levassor" modeļi, aprīkots ar bezvārstu dzinēju. Automobilis iegādāts Francijā un tā esamībai Latvijā jāpateicas "Victoria`s Classic Cars" klubam, kurš automobili demonstrēja starptautiskajā seno spēkratu salidojumā "
Rīga Retro 2014
".

1949. gada “Salmson S4E”

Foto: Publicitātes foto

Elegants vidējās klases sedans, ražots pie mums mazāk pazīstamā franču firmā "Salmson" Parīzē. Modeli "S4" prezentēja 1929. gadā, bet 30. gados to pilnveidoja. 1947. gadā nedaudz modernizētu to atsāka ražot. Automobilis aprīkots ar 2,3 litru rindas četrcilindru augšējo vārstu motoru ar divām sadales vārpstu galvām (2OHC) kā "Mercedes-Benz 280 S" vai "Jaguar" markas modeļu R6 dzinējiem.

Virsbūvei starp durvīm nav stenderes, līdz ar to salonā var ielikt pat lielgabarīta kravu. Automobili 2014. gadā Beļģijā iegādājās "Victoria Classic Cars" klubs un demonstrēja seno spēkratu salidojumā "Rīga Retro 2014."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!